Dansbo och Botillabo

Vi är nyss hemkomna från Småland och morfar Willy. Det började med regn när vi åkte ner torsdag för en vecka sen, men det gick bra att köra hela vägen. Vidar fick lunch i Söderköping och sen pep han inte förrän vi nästan var framme.

Det är skönt att sova i bilen.

Dagen efter sken solen mellan molnen och vi tog en tur in till Kalmar och hälsade på Gerd (mormor Guns syster). Hon bjöd på fika efter matshopping och lunch. På kvällen lagade vi lite asiatiskinspirerande mat, bara att konstatera att det inte är vår starkaste sida. När vi var hemma hos Gerd hade jag ut ett glas apelsinjuice över mig, delar av soffan och några droppar på mattan… Vidar hostade rakt ut och jag skulle hålla för munnen på honom och svepte ner glaset med armbågen, typiskt.

På lördagen åkte Christian in tidigt tidigt till Kalmar för att se Olle starta. Olle skulle köra Kalmar Ironman. Vidar, Willy och jag tog oss till Lindsdal för att hejja på Olle där när han kom cyklandes. Spännande att se alla cyklister tyckte Vidar som glatt satt å klappade i händerna och hejade. Den här kvällen gjorde vi en minivariant (i antal) av tapas. Dagen efter åkte vi in till Kalmar och grattade Olle och åt lunch.

Strålande väder och vi letade oss fram till min farbror Leif och faster Kristina i Botillabo. De flyttade ner för några år sedan till ett jättefint hus med tillhörande uthus och stor trädgård. Riktigt roligt och mysigt att träffa dem igen. Vidar trivdes med Irmelin, deras hund som jag tror är långhårig weimaraner så det är en ganska stor hund. Vidar var lite blyg för hunden i början men det lossnade ganska snabbt. Vi gick och tittade på grannens bruna grisar och en annan grannes fåglar, det var höns, ankor, kalkoner och en annan sort som jag inte känner till. På vägen tillbaka stannade vi och plockade plommon från ett träd, himla roligt och jättegott tyckte Vidar som åt flera stycken. Medan Vidar sov middag passade jag och Ch på att åka iväg och plocka blåbär.

När vi åkte tillbaka till Dansbo passade vi på att titta på glasblåsning i Målerås och när vi åkte till Botillabo stannade vi på Kosta outlet och shoppade lite.

Eftersom morfar Willy bor bara en liten bit från ölandsbron åkte vi till Öland och olika gårdsbutiker. Vi fick med oss lite kryddor, mjöl, grönsaker, honung, te och en kaksprits som vi hittade på loppis.

Dagen efter tog vi även en tur in till Nybro för att komplettera lite till kvällens middag som blev pumpasoppa på pumpan som vi köpte i en gårdsbutik. Vi stannade även till hos morfar Willys syster och sa hej.

Oj vad roligt det var att leka med vattnet, arg blev jag när vi skulle gå och jag inte fick leka längre.

Vidar har även tagit sina andra första steg helt för egen maskin, först i hallen när vi ställde ner honom så gick han och även ute på gräsmattan, då gick han stannade till och gick igen. Han är duktig den lille killen.

Jag och morfar Willy.

Resan hem gick även den jättebra och nu var det strålande sol och så satt vi en och en halv timme i kö från skärholmen till vi svängde av till 275an. Härligt!

Summan av den här veckan är att vi haft det himla bra! Tack till mor- och farföräldrar för lån av bil och bilbarnstol!

Kalas

Idag har Vidar haft kalas!

download_20160813_181450
Gott med tårtan som mamma gjorde.
dav
Åka rutschkana med mormor är kul, Franz och Anton var också med.
Jag fick så många roliga paket.

Tur hade vi med vädret, det såg inte så kul ut på morgonen men det sprack upp och mojnade. Innergården var bra för fika och bus.

Det var en trött kille som gick och lade sig på kvällen, hann inte ens äta upp vällingen innan han somnade.

Peter stannade efter kalaset och åt hamburgare från Mill 16 med oss. Dagens citat från Peter när vi skulle spela ett spel på kvällen ”shit vilka långa frågor! Jaha det var introduktionen…”.

Etapp tre

Vi har världens bästa lilla kille! Vi tog oss i lördags med tåg från Kirschberg till Wien, en liten tur på fyra timmar och ett byte. För säkerhets skull satte vi oss i den tysta vagnen, Vidar sa knappt ett ljud på hela resan. Jo när han skulle somna protesterade han högljutt men vi reste oss och gick till utrymmet mellan vagnarna, vi hann knappt dit innan han sov och vi kunde gå tillbaka till våra sittplatser.

sdr
Första tåget innan bytet.

Efter incheckningen gick vi ut en sväng, köpte på oss lite ost, skinka och bröd. En av våra måste-middagar när vi är ute på resande fot. Sen är det ju OS på tv…

Simning är visst spännande.

Ja det är duschen som skymtar till vänster i bilden. Inget hotell man bor på med kollegorna kanske.

Frukost i ny matsal men det sa inte Vidar något om, han fick både jordgubbar och vinbär. Eftersom Vidar har fått hänga på oss de senaste dagarna gick vi bort till den gigantiska parken där det även finns flera små lekparker.

dav
Vad får det lov att vara?
sdr
Mamma och pappa glömde skorna…
Bra med skugga.

Efter lunch tog vi trammen tillbaka in till city och letade upp ett café som drivs av bakglada pensionärer. Trevligt men torrt. Efter det gick vi till ett glasställe som har riktigt god glass. Så vi har egentligen bara strosat omkring. Det är söndag och allt är stängt.

sdr
Vid spanska ridskolan och tittar på alla hästar.

På kvällen gick vi ner till filmfestivalen vid Rathaus men inte för att se film utan för att äta. Många olika matställen samsas på området. Vidar har varit vaken hela kvällen och har väldigt svårt att somna.

Vidar somnade tillslut och vi vaknade till ännu en strålande dag. Vi promenerade bort till Mitte för att proviantera lite lunch till Vidar innan vi fortsatte bort till Naschtmarkt där det finns massa olika stånd som säljer frukt, nötter, kryddor, ost och mycket annat. Det går även att äta lunch på något av alla små matställen men det gjorde vi inte denna gång. Efter att vi köpt på oss lite ost gick vi till den stora shoppinggatan Mariahilfenstrasse och åt glass.

Även några andra turister passade på att fota vår lilla kille på gräsmattan.

Vi behövde äta middag även denna kväll och gick något kvarter bort där vi tidigare gått förbi ett ställe som såg trevligt ut och som Christian läst lite om. Maten var god men servicen lämnade mycket att önska. Servitriserna tittade på allt annat utom gästerna. När en av dem kom med notan var hon vänlig nog att tala om att dricks inte ingick i priset… Ingen dricks och så gick vi runt hörnet till en vegansk glassmakare. Inte så gott som man gärna kunde tro med tanke på köerna. Smaklöst var det.

(Inte lätt att få en bra bild på den här killen som inte står still, suddigt!)

Det har blivit två lata strosande glassätande dagar i Wien. I morse fick vi gå upp supertidigt för att åka hem, farmor hämtade på Arlanda vid nio på morgonen. Vi hade frågat om frukostpaket i receptionen eftersom vi åkte så tidigt och det var inga problem – sade de. Vi fick ingen frukost. Tur vi sparade en vällingtetra till Vidar.

Två trötta killar efter lunch när vi kommit hem.

Etapp två #2

dav
Såhär ser dagens ettåring ut när han vaknat.

Grattis Vidar 1 år! Födelsedagen firade vi med att följa med på en tur som hotellet anordnade. Vi gick i en jättefin dal uppströms och gick sedan upp en bit på bergsidan till en alm eller hütte (vet inte skillnaden) där lagade hotellägaren till käsespetzel som vi åt utanför. Vidar tyckte även denna österrikiska rätt var en höjdare och åt med god aptit medan han lät mmm mmm. Vi kom tillbaka lagom till eftermiddagsfikat som till Vidars stora glädje också han fick smaka lite på. Vi firade även med lite glass efter middagen och det var smarrigt.

sdr
Det är gott med käsespetzel!

Dagens tur var inte lika bra som den vi följde med på för något år sedan, då pratade guiden engelska och berättade mycket om trakten och annat medan vi gick. Den här turen pratades det bara tyska förutom några gånger när hotellägaren berättade på engelska. Några tyska ord kan vi ju så vi kan förstå lite lite men det är inte tal om att konversera på tyska. Tur att naturen är så vacker.

Det kunde ha skett en hemsk olycka när vi var uppe vid almen. Vi hade precis ätit ute vid kanten när en man föll av bänken när motvikten reste sig. Hade han inte haft knappa metern till kanten och fått stopp på sig hade han åkt rakt ner.

Fredag och det regnar, mycket. Men som det fina ordspråket lyder ”det finns inga dåliga väder” så gick vi ut. Planen för dagen var att ta oss upp på kitzbühlerhorn men det fick vi skrinlägga, istället tänkte vi gå längs med berget en bit upp bort till kitzbühler. Vi kom inte så långt heller innan allt var blött, vi gick ändå i två timmar. När vi kom tillbaka fick vi hänga våra blöta kläder i pannrummet i källaren.

Etapp två #1

Vi kom ganska tidigt till Kirschberg på måndagen men kunde ändå checka in. Vi kom med tåg och Vidar tyckte det var roligt att åka tåg, det tog ungefär en timme, och han höll igång hela resan. Sen var det någon som slocknade så fort vi klev av tåget. Vi gick omkring lite i omgivningarna, fixade vandringsproviant och lekte i lekrummet som de har här. Toppen enligt Vidar.

Tisdag och vår första topp bestigen. Frukost och sen på med vandringsgrejorna, Vidar i den beryktade bärstolen och så gav vi oss upp på Gaisberg, 1770 m. Den lilla rundan tog oss ca 4 h, exklusive pauser, och var ca 13 km lång och ca 900 höjdmeter.

Som vanligt när vi vandrar är det få andra i början och slutet på turen men i mitten när vi passerat liften är det desto fler. Det är väldigt vackra landskap och här kändes allt lite ”bulligare” än tidigare vandringar. Vi kom tillbaka till hotellet halv fyra, lagom till eftermiddagsfikat! Vidar gillar att sitta på pappas rygg och titta och sova. Sen tyckte han det var skönt när vi kom tillbaka och fick slippa skor och byxor och sitta på gräsmattan medan vi andra två fikade.

Tröttmössa, det blir flera kortare sovstunder på ryggen.

En tur till lekrummet innan middagen var lika roligt idag. Dock en aning mer bestämd kille till middagen idag men lite baguette gjorde susen, tar ett tag för honom att få i sig en ”botten”. Vidar är ju van att få äta helt själv men såhär känns det inte riktigt ok då han inte har något vidare bordsskick än.

Onsdag och dags för den andra toppen, Ehrenbachhöhe 1800 m. Den här dagen blev det mer grusväg än stig upp till toppen, 3,5 h upp tog det oss. På vägen upp såg vi en grävmaskin som jämnade till backen, lite lustigt såg det ut men när vi kommit upp ovanför förstod vi varför. En man förolyckades där i fredags, kom med mjölkbil och för nära kanten.

Förmiddagsmellis på backen.

Eftersom pappan i den här familjen glömt Vidars lunch på hotellet fick han bjuda på lunch på ett av ställena som fanns när vi kom upp. Så idag har Vidar ätit sin första knödel! Det var mumsigt sa Vidar. Medan vi åt klart tog Christian stavarna och började knalla ner för berget, vi andra två tog kabinliften ner. Trötta ben. Typiskt nog somnade Vidar på vägen till liften, tog lite mer än en kvart att gå från matstället till liften och då ligger de ändå bredvid varandra. Han vaknade när vi klivit av. Den turen tog ca 25 minuter att åka men då stod det still i lite mer än fem av okänd anledning. Vi hade dock bra utsikt då vi knappt hunnit ur lifthuset. När vi var nere hann vi bara gå på toaletten så kom Christian, 1,15 hade han sprungit ner på!

Denna kväll vankades det grillbuffé här på hotellet så idag var det dukat ute. Mysigt då vädret idag har varit strålande.

I väntan på det grillade.

Första etappen

Sent lördags kväll kom vi så fram till Innsbruck. Det blev en lång dag för lilleman men han sa inte ett pip på hela resan, vi gick då hemifrån vid kvart över tolv och var inte på hotellet förrän halv elva på kvällen. Så det blev buss, tåg, flyg, flyg, taxi. Taxiresan är ett kapitel för sig, dock ett väldigt kort kapitel då det gick i hundranittio! Vi bor bara nån km från flygplatsen så det var väl det chauffören blev lite sur över, att det var så kort. När han tvärnitade utanför hotellet hade vi knappt hunnit knäppa upp våra säkerhetsbälten innan chauffören var ute ur bilen och slängt ut våra väskor på gatan och drog som en avlöning innan vi hann fatta att vi klivit ur. Mitt i gatan med två bagage, en vagn och ett barn är inte toppen när det kom en annan bil. Tur att hotellet ligger på en återvändsgata vid en korsning.

Bra höjd på den här och kul med lite saker att plocka med.

Igår vaknade vi till solsken men det försvann under tiden vi åt frukost. Vi bad om en barnstol varpå värdinnan hämtar en barnstol som tillhör ett barnbord som står i lobbyn. Den satte hon på bänken vi satt på. Efter frukosten gick vi in till centrum och där var det ganska folktomt men det kan bero på att vi var tidiga, vid lunch var det folk överallt.

Vi åt lunch på nånting-keller. En halv grillad kyckling och käsespetzel blev det och Vidar tyckte det var mums! Vi har även hunnit med varsin strudel och glass i regnet. Vad det var i lunchen vet vi inte men Vidar har farit runt som en duracellkanin i två timmar nu.

Vi gick även i en väldigt fin park här och där fanns även en lekpark, dock för lite större barn men det hindrade inte Vidar.

Lite bilder

Vår lilla sjukling.

dav
Andas lite koksaltlösning för slemmet i luftrören. Inte kul men han var duktig.
Svala omslag för att få ner febern.
Lite välling innan vi fick åka hem.

Sista promenaden utmed stranden. Vidar var pigg men åt penicillin.

dav
Återvinningshörnan var lika rolig efter sjukhusbesöket.
Drink på en liten pir sista kvällen.
sdr
6 incheckade bagage och nästan 100 kg…
dav
Sov nästan två timmar av flygresan hem. Mamma är bra mysig att sova på.
Inte så tokigt att vara hemma och plocka gräs.

Sjukhus

Då har vi provat spanskt sjukhus. Vi var lite småkrassliga allihop när Bastian, Josefin och Richard åkte. På tisdagskvällen fick Vidar feber och den höll i sig på strax över 40 tills vi fick hjälp på sjukhuset. När lördagen kom och Vidar inte var bättre ringde vi till SOS International som hjälpte oss med allt, vi behövde bara välja det ena eller andra sjukhuset. Vi valde sjukhuset i playa de muro. Vi fick snabbt hjälp på plats av en barnläkare. Blodprov och lungröntgen, blodprovet gick sådär för Vidar. Han gillade det inte alls vilket jag kan förstå när de stack in nålen och rotade runt bra länge för att hitta ett kärl. Behöver jag skriva att han skrek? När inte första armvecket funkade tog de nästa på en gång. Tillslut lyckades de få ut några droppar blod som kunde skickas på analys. Däremot kunde de inte sätta en infart. Han var tapper vår lilla kille. Vi fick ett rum och efter någon timme kom de för att prova igen med att sätta infart. Det blev ingen andra gången heller. Vidar fick ögondroppar och inhalera koksaltlösning (tack nys för förklaringen), det gick bra men var inte så roligt. Vi fick stanna över natten för observation och när febern inte gått ner så fick vi stanna en natt till.

Vi hade inte med oss så mycket dit av vare sig blöjor eller mat så det åkte jag hem och hämtade när vi fick veta att det skulle bli en natt till. Jo han fick mat på sjukhuset, frukost vid 8 bestående av två små burkar med passerad frukt, lunch vid 13 tjock kycklingsoppa (en vuxen hade blivit mätt på mängden), fika vid femtiden som var mjuk kaka och juicetetra, middagen serverades vid 20 och även den bestod av den tjocka kycklingsoppan… Så när jag var hemma tog jag med mig gröt, välling och mat. Jag passade även på att duscha, ta med ombyte till Ch och även våra tandborstar. Det går en buss härifrån till sjukhuset så det är smidigt att åka. Det som inte blev smidigt var att det var söndag och marknad i Alcudia som ligger mitt emellan vilket innebar att bussarna var knökfulla. Det tog mig nästan en timme hem och lika lång tid tillbaka. Idag när vi blev utskrivna tog samma tur knappa tjugo minuter, å andra sidan körde chauffören som om han snott bussen.

När vi kommit hem var det bara två dagar kvar till hemhemresan. Vi packade och städade. Passade även på att gå ut och äta. Tisdagskvällen gick vi till ett ställe som öppnat ganska nyligen, ?. Där åt vi pinxos, en form av lite större tilltugg men inte tapasstorlek. Mycket gott var det och Vidar snacksade majskrokar! Sista kvällen på mallis gick vi till Centric och åt, väldigt gott den här gången också. Vidar fick en puss av ägaren och vi kindpussar och handslag när vi gick.

Allt var packat och klart på torsdagsmorgonen, vi hade även investerat i en väska till. Men summan när vi landade på Arlanda var samma som när vi lämnade Sverige. Tro det eller ej men vi har blivit av med en väska! Historien upprepar sig, i väskan låg bärstolen och Christians träningskläder! Den här gången hade även jag träningskläder i och Vidar hade gröt och välling. Gin och bubblet vi fick av Josefin och Richard låg även det i väskan. Idag söndag kom vår väska hem, den hade tagit en tur via Köpenhamn. Så glada för att den kom tillrätta.

När vi fått nya routern kommer vi lägga upp lite bilder från sista veckan.

Kusinbus

Sent i torsdags kom Bastian, Josefin och Richard. Efter långa väntetider vid både bagage och bilhämtning kunde de sen ta sig till oss. Det blev lite vickning efter att de stoppat en trött Bastian i säng.

Efter frukost och morgonbestyr packade vi in alla utom Christian i bilen, han fick cykla, och åkte på en liten tur till vingården Mortix och sen Caimari. Där åt vi lunch innan vi fortsatte till Pollença för att fika på Barbaras. Vi prickade in siestan såklart så då bestämde vi oss för att åka till Can Vidalet som ligger bara nån kilometer bort. Denna vingård är mycket mysigare än Mortix, där verkade kvinnan bakom disken mest tycka att det var jobbigt med besökare. Efter en liten vinprovning åkte vi därifrån med en flaska gin och Josefin och Richard med två flaskor vin.

dav
Giv akt utanför Can Vidalet.

På hemvägen stannade vi till på Lidl för att handla lite och när vi ställde oss i kö började båda pojkarna gråta. En lång dag tänkte jag tills jag kom på att jag glömt ge Vidar hans mellis. Han skulle ha fått det mer än en timme tidigare. Hade tänkt att han skulle få det på Barbaras men när det var stängt kom jag av mig helt… Så innan vi lämnade parkeringsplatsen fick han mellis och allt blev bra. Tillbaka i Port de Pollença blev det lite strandhäng till Bastians stora glädje, han ville inte gå upp.

På kvällen tog vi med Lindmans till La Cabaña för tapas. Den som tyckte det var godast var nog Bastian! Vidar sov sig igenom middagen med en vällingpaus. En glass på strandpromenaden och kvällen var till ända.

I lördags åkte vi till Palma, den här gången fick Christian ta bussen. Han hade tänkt att ta den tidiga bussen och i väntan på oss andra gå och titta på båtarna men han kom tillbaka upp då bussen aldrig kom. Vi kom iväg och fram till Palma. Vidar hade dessvärre ingen bra dag, pep och var ledsen mest hela tiden. Han hade nog lite magkör av något slag, inget bajs men pruttade en del. Vi hann iaf se en del, äta lunch och glass och leka i en park innan vi åkte hem. Hemma sen blev det lite tapas igen och eurovision!

dav

Söndagen blev en lugn dag med lite strosande och strand. Inget bad då Bastian blivit förkyld. Vi passade även på att boka bord på Osteria No15 till kvällen. Vi gick aldrig dit då en hemmakväll kändes bättre för småkillarna. Christian och Richard åkte till Stefanos och köpte med sig pasta hem.

I måndags åkte vi till Alcudia och gick omkring i den gamla delen, den här gången fick Christian springa. Lunch och glass blev det innan vi åkte hem igen. Josefin och Richard behövde packa innan de skulle åka tillbaka hem.

Det har varit några riktigt mysiga kusindagar och vad de har gjort visar vi i bilder.

Blöjmorgon.
Gott med jordgubbar.
Bastian gillade Vidars badstol.
dav
Det är roligt med klädnypor.
Strandkillar.
Strandpromenad.
sdr
Behövlig vila och bokstund.

Och till Richards stora glädje hade vi ett påbörjat pussel så det har blivit en del pusselläggande de här dagarna. När de åkte hem var det bara några få bitar kvar. Helt färdigt blev det lite senare. De fick även med sig det förra pusslet vi lade.

Färdiglagt.

Museum

Tre killar i rosenträdgården.

Peters sista dag här på mallis åkte vi till ett museum som ligger förbi Alcudia ut på udden. Det var en lång och slingrig grusväg dit som slutade i ett par järngrindar som öppnade sig när vi kom fram. Vi började i rosenträdgården som var fin och doftade gott. Sen gick vi till tavlorna föreställande barn, målade runt 1500-1700 talet. Vi hann inte gå så mycket i den övriga parken med olika skulpturer då Peter skulle med flyget.

Roboten smakar gott och är rolig att få isär.

dav
Pappa busade ner pusselbitarna på golvet, jag var snabb men pappa var snabbare.

Början på veckan har vi tvättat, lagt pussel, varit på stranden, gått på marknaden och busat med Vidar. Flera nätter nu har han sovit hela natten och vaknat först strax efter sex. Vi håller tummarna för att det inte beror på att han sover mellan oss, Sixten lånade Vidars säng när han var här och strax kommer Bastian och då får han låna den.

Vidar och pappamys på stranden.